Off Page SEO handlar till skillnad från On Page-SEO om arbetet utanför sin sida. Inom Off Page arbetar man med yttre faktorer för att stärka en hemsida och få den att synas högre i sökresultatet. Yttre faktorer kan exempelvis innebära att arbeta med utgående länkar.
Det finns även andra indirekta Off Page-rankingfaktorer som exempelvis marknadsföring i sociala medier eller via influencers, då marknadsföring kan leda till att personer söker efter er tjänst eller produkt. Sökmotorerna uppfattar detta och det kan därmed resultera i att er sida får bättre placering i sökresultatet.
Sökmotorer värderar hemsidor som har många länkar till sig högt, då sökmotorerna använder utgående länkar för att avgöra kvaliteten på länken i förhållande till innehållet.
Tidigare var det antalet länkar som räknades och man kunde ”samla på sig” hundratals lågkvalitetslänkar för att synas högre i sökresultatet, men riktigt så enkelt är det inte längre. Nu är det inte längre bara antalet länkar som räknas, det är framför allt kvaliteten på länkarna. Så se till att arbeta med kvalitet före kvantitet i länkarbetet!
Det gäller att hitta bra länkar som ger värde och pålitlighet från en sida till en annan, så kallat länkvärde (link equity). Skapa länkvärde genom att: