Vad är SEO?

SEO står för Search Engine Optimization, som på svenska översätts till sökmotoroptimering. SEO är en strategi inom den digitala marknadsföringen som går ut på att göra en webbplats så synlig som möjligt i sökmotorernas sökresultat. Bland sökmotorerna finns bland annat Google som står för majoriteten av alla sökningar som sker online varje dag (ca 90%). Yahoo, Bing och övriga sökmotorer står för resterande sökningar.

Syfte med SEO

  • Driva kvalitativ trafik – SEO syftar till att driva in rätt trafik till er webbplats, d.v.s. de som är intresserade av era produkter eller tjänster.
  • Driva kvantitativ trafik – Ytterligare ett syfte med SEO är att öka antalet kvalitativa besökare till er webbplats.
  • Öka organisk ranking – För att uppfylla ovan nämnda punkter är målsättningen att förbättra en webbplats organiska ranking, d.v.s. dess synlighet i sökmotorernas sökresultat.
97% mellan 12–90 år i Sverige använder Google
65 milj sökningar genomförs dagligen på Google, enbart i Sverige
92% av alla beslut till köp online tar vägen via Google

Hur fungerar SEO?

Tidigare var det relativt enkelt att arbeta med SEO, då man kunde manipulera Google för att få en hög position i sökresultatet, men mycket har hänt sedan dess och idag är SEO ett mycket komplext arbete som kräver struktur och strategi. För att hamna högt i sökresultatet behöver ni läsvärt innehåll för användarna, relevanta länkar från sidor med hög trovärdighet samt en bra teknisk struktur som ger en snabb hemsida. Detta arbete brukar delas in i on page och off page.

On Page SEO

On Page SEO rör allt SEO-arbete som sker på själva webbsidan i fråga. On Page SEO handlar alltså om det arbete man lägger ner på sidan i syfte om att förbättra synligheterna i sökmotorerna på nätet. Läs mer om On Page SEO.

Off Page SEO

Det är inte endast On Page SEO som kan förbättra en webbsidas organiska ranking. Du kan vända dig till Off Page SEO vilket är en metod inom sökmotoroptimeringen som handlar om det arbete man lägger ner utanför webbsidan i fråga. Läs mer om Off Page SEO.

SEO-tips

4 värdefulla tips för att klättra i sökresultaten

Sökmotoroptimering är en kombination av teknisk optimering och att utveckla relevant innehåll som presenterar ert företags tjänster eller produkter på ett bra sätt, men som kanske framför allt möter besökarens sökintention.

1 Skriv för människor – inte för en sökrobot. Sidans innehåll måste kännas naturligt och äkta.

2 Besvara sökintentionen – vad vill besökaren ha som söker efter ett ord eller en specifik fras? Köp? Information? Googla gärna själv för att se facit.

3 Skriv unikt och engagerande content – annars kan er sida straffas för duplicerat innehåll och om innehållet inte engagerar är det stor chans att besökarna lämnar sidan.

4 Ha en användarvänlig och responsiv hemsida – om besökaren ska stanna kvar på er sida måste det vara enkelt att använda sidan, oavsett enhet.